Det här boktipset skrev jag för några dagar sedan och kunde väl inte tro att Bodil Malmsten skulle lämna denna världen nu. Visst har hon varit sjuk ett tag, men det kommer alltid plötsligt. Hon kommer dock alltid att leva kvar i sina texter och finnas i våra hjärtan och minne. 

Den här boken blev en bästsäljare när den kom ut, tog slut överallt och det var långa reservationsköer på  biblioteket. Det händer inte ofta när det handlar om lyrik.

En del poesi kan vara svårläst, dikter där jag hittar vare sig rytm eller mening, men här flyter det bara på. Bodil Malmsten skriver rätt ut och rakt på om det som är svårt att prata om. Detta är en fantastisk kärleks- och sorgedikt om en förlust, skriven med sådan kraft att ingen kan undgå att bli berörd. Jag har läst den flera gånger, jag har varit tvungen att läsa flera gånger. Varför? Jo, för det är så vackert, drabbande och mina tårar skymmer orden. Därför läste jag den flera gånger så jag fick hela bilden klar. Och jag kommer att läsa den igen och igen.
 
Så här säger hon själv om denna dikt:
 
"Det här är hjärtat är en kärleksdikt, en sorgedikt, en dikt när den orimliga förlust som kallas döden drabbar, den drabbar alla, den drabbade mig. Jag skriver inte dikter längre, men den här dikten krävde att jag skrev den." / Bodil Malmsten i mars 2015
 
 
Bodil Malmsten, Det här är hjärtat, lyrik,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej